torstai 23. toukokuuta 2013

Ladyt lähtevät lentoon (24.5.)

TAP:in siivillä kohti kukkuloiden kaupunkia 24.5.

Marja.
Raili.

Mietimme pitemmän aikaa soveltuvaa pidennetyn viikonlopun kohdetta Euroopassa. Lukuisia kaupunkeja on tullut jo koluttua ja nyt haluttiin nähdä jokin uusi kohde. Lissabon vaikutti mielenkiintoiselta ja kumpikaan meistä ei ollut siellä käynyt aikaisemmin. Lisäksi Portugalia pidetään kohtuuhintaisena ja mielenkiintoisena kohteena.

Lentoyhtiöitä selattiin useimpien agenttien hakupalveluista ja lopulta löytyi edullinen lento hintaan 264,04 € + luottokorttimaksu TAP Portugalin lennoista Supersaverin kautta.  Tosin lento-ajat ovat epäinhimilliset ja lähtö aamulla (24.5.) jo kello 5.30. Paluu Helsinkiin on aikaisin maanantaiaamulla 4.45, mutta jäähän perilläoloon lähes kolme vuorokautta. Lähtöselvityksen sai tehtyä netissä jo hyvissä ajoin 48 tuntia etukäteen TAP:n sivuilla.  York House Hotel buukattiin Booking.comin kautta netistä läheltä Lissabonin keskustaa.

Saavuimme Lissaboniin heti aamusta puoli kahdeksan aikaan. Turistimatkamme alkoi Lissabon Cart -matkailijakortin hankinnalla luvattiinhan siinä hintaan sisältyvän julkisen liikenteeen ja museot. Eikä hintakaan ollut kuin 37 e kolmelta vuorokaudelta.

Hotellille päästiin kätevästi metrolla yhdellä vaihdolla ja paikka osoittautui oikein hyväksi valinnaksi.  Luostarin muinaisajan henki huokui kevyenä tunnelmana pittoreskin hotellin käytävillä ja huoneestamme näkyi jokikin.
Hotelli York sijaitsee vanhassa karmeliittaluostarissa.
Saavuimme aamusta ja huone luvattiin vasta kahden maissa, joten suuntasimme vanhalle kaupungille ja Jorgen linnoituksille. Ensivaikutelma Lissabonista on kiehtova ja kaupunki kaunis omalla erityisluonteellaan. Melko paljon näkyi rakennuksia, jotka ovat osin huonokuntoiset ja saneerauksen tarpeessa tai purettavissa.

Graffitteja näkyi todella paljon talojen seinillä.

Vanhaa kaupunkia.

Euroopan pisimpiä siltoja Lissabonissa. Näkymä on Jorgen linnan raunioilta joelle päin.

Lapset esittivät ohjelmanumeroita linnoituksella.

Ladyt Jorgen linnan muurilla Lissabonissa.

Suuren vaikutuksen meihin tekivät ihanat pienet raitiovaunut, jotka kiipeilivät kukkuloille ja mutkittelivat kapeita, mäkisiä katuja pitkin. Ratikassa oli vain yksi vaunu ja sen hyvin ymmärtää näissä olosuhteissa. Kaupungista löytyy myös metro, juna ja busseja, joilla on kätevä liikkua. Me käytimme ratikkaa ja bussia, jotka tulivat lähelle hotellia.

Hotellin emäntä kertoi, että raitiovaunulla 28 pääsee kivasti kulkemaan kukkuloilla läpi kaupungin. Teimmekin "view tour" seikkailun tällä paikallisella hauskalla kulkuneuvolla.

Kyllä pieni ratikka on kätevä. Se selviää hyvin mutkista ja tiukoista kurveita kukkuloiden kaupungissa.

Pieniä yksikabinisia ratikoita.

Vanhan kaupungin aukio.

1. Katselen juuri (muokattua) näkymää koneenne ohjaamosta. Ylitätte juuri Kööpenhaminan. Hauskaa viikonloppua vaikka fadoa menisittekin kuuntelemaan

2. Ja ratikat olivat ainakin vuonna -84 vanhoja jenkkivehkeitä, jotka oli tehty 1900-luvun alussa San Franciscossa. Valmistuslaatta löytyy jostain ratikan takaosasta. Tarkistakaapa, vieläkö ne on samoja.

3. Joo Marja lupasi ryömiä ratikan alle ja katsoa laatat :) :)

Voit jättää tekijälle kommentteja tämän sivuston kautta.